marți, 5 aprilie 2022

Copaie

Este cuvântul acestei zile de marți. Am ales un regionalism din afara arcului carpatic, pentru a nu fi acuzat de discriminare. Cu sensul de albie, covată, ladă din lemn în care curge făina la moară, cu legături strânse cu limba bulgară și sârbă (kopanja), este posibil să fie necunoscut (cuvântul) în zonele transilvane.


Mai demult, în lumea satului, era folosită inclusiv pentru legănat și adormit copii.
Închei cu o ghicitoare: sus copaie, jos copaie, la mijloc carne de oaie, ghicește ce e! :)



13 comentarii:

  1. Pe "copaie" l-am intalnit si in cartile cu povesti. 😊
    E primul cuvant care nu-mi e necunoscut - din cele pe care le "prezinti" martea. 😊

    Nu stiu raspunsul la ghicitoare asa ca... voi reveni sa-l aflu.

    RăspundețiȘtergere
  2. Nici eu nu știu răspunsul la ghicitoare. :) Dar de copaie am auzit. La Creangă?

    RăspundețiȘtergere
  3. A trecut vremea când copăile se lucrau manual, din păcate...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Culmea este că foarte mulți contemporani consideră că doar ce se face acum, mecanizat/industrial, are valoare.
      Cred că vremurile apuse aveau un farmec deosebit!

      Ștergere
    2. Le primeau fetele ca zestre și le lăsau moștenire...
      Acuma au durată de garanție. :)

      Ștergere
  4. Cunosc si eu cuvantul si imi place cum arata obiectul. Pe la Muzeul Satului am vazut mereu la targuri astfel de obiecte. Le-am vazuut si pictate. Dar nu am folosit niciodata la cozonac, de exmplu.
    Am gasit un site interesant:
    https://www.petreispirescu.ro/opere/ghicitori/ghicitori_1880.html unde e si raspunsul. Dar nu l-am stiut raaspunsul, asa ca tac!
    Seara buna, Gigi!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bunica mea frământa cozonac în copaie.....uffff, ce de vreme a trecut de atunci....

      Ștergere
  5. Covată îi zicea și prin Seiniul meu.
    Răspunsul la ghicitoare e cumva ”cuptor”?

    RăspundețiȘtergere
  6. La Gorj i se mai spune si POSTAVĂ

    RăspundețiȘtergere