joi, 10 martie 2022

Phishingul

Prin metoda OLX m a găsit și pe mine, ca să zic așa. Mama mea a cusut, cândva, cu multă migală, fețe de masă și mileuri cu șnur de macrame și are un geamantan plin cu asemenea lucrări artizanale pe care își dorește să le vândă. În ciuda faptului că acestor accesorii le a cam trecut timpul, se încăpățânează să creadă că s a întors moda lor și sunt căutate, opinie total diferită de a mea.


Ca un fiu de treabă ce sunt, am încercat să i dau o mână de ajutor, punând anunț de vânzare pe OLX, deși mai sunt acolo alte câteva zeci de asemenea anunțuri, de unde m am și inspirat oarecum în ceea ce privește prețul.
La câteva minute după lansarea primului anunț, am fost contactat, pe whatsapp, de două persoane care erau interesate de mileurile mele. Hmmmm, măi să fie..... așa de băftoasă să fie mama mea? Am fost sceptic din prima secundă. Și bine am făcut. 


Am intrat în jocul unuia dintre potențialii clienți, el imediat s a oferit să mi explice cum trebuie să procedez.


Informațiile trimise de celălalt client, o domnișoară după fotografia de la profil, erau în rezonanță perfectă cu primul și în totală contradicție cu modul obișnuit de efectuare plăți și de expediere a coletelor, chestiuni tratate și pe siteul OLX.


Am fost invitat să intru pe un link, situație care mi a sunat greșit din prima. În acest timp am fost sunat cu număr privat, fapt care mi a ridicat suspiciunile la maxim. Ce doreau, de fapt, cumpărătorii de la mine? Să mă păcălească, să urmez indicațiile unui link, să mi înregistrez acolo datele cardului, inclusiv CVV ul, chipurile pentru a mi face acolo plata. În realitate, cardul este un instrument de plată, nu de încasare, pentru asta este folosit IBAN ul. Dacă aveau datele mele, în minutul următor îmi puteau goli contul atașat cardului fără nici o problemă, ca să zic așa.
Cred despre mine că nu sunt chiar așa ușor de dus de nas, așa că, în ordine, am făcut următoarele:
- am blocat ambele conversații pe whatsapp
- am făcut printscreen uri
- am intrat pe site ul Inspectoratului Județean de Poliție Cluj și am completat o sesizare online.
În mai puțin de trei ore am primit un email de la poliție prin care eram invitat să dau mai multe detalii și să completez o plângere penală, lucru pe care l am refuzat, având în vedere că nu am fost prejudiciat cu nimic, intenția mea fiind aceea de a le pune la dispoziție informații despre nemernicii fără de care lumea ar fi un loc mai bun (aproape că sună ridicol comparând cu războiul de lângă noi).
După ceva vreme (câteva zile) m a sunat o doamnă inspector și a verificat încă o dată sesizarea mea, apoi m a întrebat dacă poate introduce informațiile mele în lucrarea de cercetare, urmând să fiu chemat la secție ulterior. Am fost de acord, mi ar plăcea să știu că unii dintre acești escroci mai sunt prinși.

Ca un fapt divers, anunțurile mele stau acolo triste, cu doar câteva vizualizări și doar două click uri pe numărul de telefon, cel mai probabil ale celor doi clienți misterioși.
Nu pot încheia fără să vă întreb: nu știți pe cineva interesat de asemenea fețe de masă/mileuri?







13 comentarii:

  1. Îți poți închipui câte bătrânele amărâte au înșelat tiriplicii ăștia doi?! :( Bine ai făcut că te-ai adresat poliției. Cât despre mileuri, încearcă e-bay... poate străinii să fie interesați de ceva lucru manual. Deși părerea mea este că îți bați cuie în taplă. Dar cine știe... ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cândva, mama a fost aproape păcălită prin metoda accidentul, în care alți tiriplici îi cereau bani să mă ajute că am suferit un accident.... sunt niște gunoaie care trebuiesc aspru pedepsite.....

      Ștergere
    2. OMG! Soacra unei colege de serviciu a fost păcălită cu metoda accidentul. :( Biata femeie avea aproape 90 de ani. Cât de ticălos poți să fii să iei banii unei biete bătrâne??!!!

      Ștergere
    3. Mama se străduia să le trimită bani nenorociților, l a rugat pe un nepot să o ajute și acesta a întrebat o dacă m a sunat să vadă dacă nu pot cumva vorbi și să verifice accidentul.... a rămas uimită, m a sunat și nici nu putea să vorbească cu mine, să mi spună ce vrea să facă și să mă întrebe cum sunt.....mi au trebuit zeci de secunde să înțeleg ce se întâmplă.....a fost foarte neplăcut, mai ales pentru dumneaei.

      Ștergere
  2. Toata stima pentru implicare in "curatenia generala". Pe cei de la OLX i-ai anuntat? Am inteles ca si ei sunt interesati, pentru ca blocheaza conturile in cauza. E posibil sa te contacteze si cineva de la ei, daca vor vedea articolul.

    Cat despre mileuri... In anii 1990 😊 se vindeau bine in Germania - acum n-am idee.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. La OLX nu am anunțat aventura mea, nu m am gândit....
      Offff, mirajul ăsta cu Germania.....:)
      Eu i am spus mamei, dar ea ...Batman, Batman! :)

      Ștergere
  3. Am auzit multe persoane entuziaste de OLX. Habar nu am de ce dar am respins ideea acestei modalitati de vanzare. Dupa articolul tau, cu atat mai mult. Felicitari pentru initiativa.
    Cu siguranta sunt o retea. Dar e posibil sa nu fie depistabili, daca se pricep la a-si crea trasee false. Doar perseverand si poate momindu-i, asa ca in carti...
    Seara buna, Gigi. Am retinut ideea de fond.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu sunt o persoană care are de vânzare lucruri, adică sunt fix victima perfectă din perspectiva acestor netrebnici.
      Ceea ce a depins de mine, am făcut: am anunțat autoritățile.

      Ștergere
  4. Ce vise optimiste....să fie prinși.
    Am făcut o plângere penală de amorul artei, ca să văd de ce sunt în stare.
    Dosar clasat cu NUP - autor neidentificat digital. :)
    Cheltuieli de judecată scăzute în sarcina statului.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Deși știu că mă aburesc, niciodată să nu spui niciodată! :)

      Ștergere
  5. Vigilența e necesară la fiecare tranzacție de acest fel, pentru că nelegiuiți profitori sunt la tot pasul în lumea virtuală. Prin metoda ”accidentul” au încercat să mă înșele și pe mine, de două ori.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. La un moment dat am citit că au fost prinși niște nemernici care se ocupau cu metoda accidentul, m am bucurat...

      Ștergere