sâmbătă, 6 septembrie 2014

Băncile

Din România nu se prea înscriu pe lista de prieteni a locuitorilor acestei țări. Părerea mea. Dacă a ta este diferită, ești invitatul meu să o faci publică, mai jos, la comentarii. După cum bine știm cu toții, orice, dar orice serviciu bancar se plătește, uneori cu vârf și îndesat de către clientul care trece pragul instituției sus pomenite, altfel extrem de onorabilă. Numa' zic! Ideea este că nu întotdeauna știi exact care este prețul serviciului oferit, așa cum este cazul operațiunilor efectuate la bancomatele oricărei bănci.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului a demarat un proiect prin care dorește să oblige băncile să afișeze pe ecranul bancomatului, cu caractere de aceeași mărime, comisionul exact perceput de bancă pentru efectuarea tranzacției, exprimat în lei, nu în procente care mai mult te încurcă. Dacă nu ești mulțumit, să poți renunța la aceasta, în cunoștință de cauză.


În perioada 01-11 septembrie are loc o consultare publică efectuată de ANPC, tocmai pentru a cunoaște opinia cetățenilor români în legătură cu această problemă. TOTUL, dar absolut totul este în dezavantajul clientului în relația cu banca. Iată mai jos conținutul ordinului propus de ANPC. Dacă dorești, citește-l și mai ales exprimă-ți opinia în legătură cu el trimițând un e-mail la adresa office@anpc.ro:


Ordin privind unele măsuri de informare a consumatorilor de către prestatorii de
servicii de plată care desfăşoară operaţiuni de plată prin intermediul ATM-urilor

Având în vedere:
- art. 1 şi 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- Referatul nr. 1/1700/11.08.2014 întocmit de Direcţia Control şi Supraveghere
Piaţă,
- în temeiul prevederilor ale art. 5 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr.
700/2012 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia
Consumatorilor, cu modificările ulterioare

preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor emite următorul
ordin:

Art. 1. Prestatorii de servicii care efectuează operaţiuni de plata prin
intermediul cardurilor de debit şi a cardurilor de credit la terminalele ATM, au
obligaţia de a informa consumatorii asupra tuturor comisioanelor, taxelor şi oricăror
altor tipuri de costuri pe care trebuie să le suporte consumatorul în legătură cu
contractul de prestări servicii, conform prevederilor prezentului ordin.

Art. 2. (1) Pe ecranul video al monitoarelor specifice terminalelor ATM , vor fi
înscrise, în ordinea operaţiunilor efectuate de către consumator, toate informaţiile
legate de costurile tranzacţiei, dându-i acestuia posibilitatea, de a renunţa asupra
efectuării acesteia sau a oricăror operaţiuni ce presupun eliberare de numerar,
transfer din cont, plată facturi, sau oricare alte servicii solicitate în mod expres de
către consumator şi efectuate prin intermediul ATM.
(2) Informaţiile prevăzute la alin. (1) trebuie indicate în mod vizibil şi într-o
formă neechivocă, uşor de citit.
(3) Suma reprezentând costul fiecărei operaţiuni de plată pe care trebuie să o
suporte consumatorul se precizează, în sumă exactă.
(4) Este interzisă exprimarea valorii costurilor transzacţiei în valoare
procentuală.

Art. 3. Înălţimea literelor şi cifrelor pentru afişarea informaţiilor specifice privind
costurile operaţinii trebuie să fie egală cu a celorlalte caractere, aflate pe ecran.

Art. 4. Operatorii economici prestatori de servicii financiare de plată prin
intermediul cardurilor de debit şi a cardurilor de credit la terminalele ATM, au
obligaţia, în cazul blocării/reţinerii cardului de debit/credit la terminalul ATM propriu,
să informeze consumatorii, prin semnal video de avertizare pe ecranul terminalului,
cu privire la următoarele:
a) termenul maxim în care consumatorul poate reintra în posesia cardului
blocat/reţinut
b) indicarea numărului de telefon la care consumatorul trebuie să apeleze în
cazul în care cardul a fost blocat/reţinut, precum şi intervalul orar în care
consumatorul poate contacta prestatorul de servicii de plată.

Art. 5. Prezentul ordin intră în vigoare în termen de 60 zile de la data publicării

No bine, no! Mereu ne plângem, pe rând sau toți în cor, de serviciile mult prea scumpe oferite nouă de către bănci. Acum este un bun moment să facem ceva! Eu mi-am exprimat opinia într-un e-mail trimis ANPC, tu ce ai de gând să faci?
Nu în ultimul rând, dă mai departe aceste rânduri, să afle cât mai mulți despre acest subiect ... poate de data asta se schimbă ceva în bine!



6 comentarii:

  1. Au redus la 0 sau au redus comisionul de extragere sau de interogare, insa au marit cu 90% taxa de administrare anuala a contului. Morala: bancile nu pierd niciodata, nici macar atunci cand sunt jefuite. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Și din acest motiv este un bun moment pentru a te implica!

      Ștergere
  2. Trimis mail la ANPC. Mesaj pozitiv apreciativ pentru Pig Brother, Mama Banka si Noua Ordine Mondiala. Un citat din parazitii...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Principalul „defect” al ...paraziților este că prea spun lucrurilor pe nume!
      Sunt bucuros dacă și alte persoane mai trimit e-mail în perioada consultării publice, doar, doar se mai poate schimba câte ceva. În bine, sper!

      Ștergere
  3. bancile! chiar nu-mi fac griji in privinta lor!suntem la mana bancilor si platim cu varf si indesat! eu nu mai cred nimic! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. OK! Alegerea îți aparține!
      Oricum, departe de mine gândul că ar fi cazul să ne facem griji pentru bănci!

      Ștergere