luni, 4 august 2014

Banii

Sunt un scop în sine iar numărul lor este esențial în anumite momente în viața unor semeni de-ai noștri. Suntem diferiți, asta nu este o noutate, dar este un punct de plecare în discuție: ce ai fi dispus să faci pentru bani?
Vânzătorii de pepeni au împânzit iarăși Clujul și deși a mai trecut un an, condițiile în care trăisc o vară întreagă sunt îngrozitoare.


Pe Calea Florești au ocupat poziții strategice de-a lungul a 300 de metri, în zona Billa. Oameni care dorm efectiv pe stradă, în corturi sau pe canapele cărate sute de km. La capitolul tupeu stau excelent: au pus lăzi de plastic pe carosabil, să nu cumva să oprească/parcheze cineva acolo, că doar este proprietatea lor; mai apoi, dacă treci prin zonă și nu au clienți, te îmbie cu un glas milog să-ți dea ceva dulce sau alte abureli de genul ăsta.  Nu pot să nu constat că marea lor majoritate sunt însoțiți de copii cu vârste destul de mici


care, cel mai probabil stau bine cu sistemul imunitar dacă trec cu bine peste câteva luni de trai în condiții igienice îndoielnice (spun așa ca să evit să spun că nu înțeleg unde se spală și cât de des o fac acești copii!). 


Nu cred că este prea geu de intuit ale cui sunt hainele puse pe gard la uscat...


Vânzătoarea din schimbul de noapte efectiv doarme pe marginea drumului.
În altă zonă a aceluiași cartier, pe strada Bucium, munții de lebenițe stau liniștiți la soare, în așteptarea mușteriilor. Ce mai contează că în stația de transport în comun aproape că nu poți coborâ din autobuz:


Pe fundalul unei clădiri abandonate de mai bine de 10 ani, imaginea de ansamblu este dezonorantă pentru un oraș cu multe pretenții:


Sursa principală de gunoi din această stradă este dincolo de orice îndoială:



Și ei dorm sub cerul liber:


Problema mea nu este neapărat cu acești oameni, deoarece eu nu am dreptul să pun în discuție modul în care ei au ales să trăiască, nu este problema mea, cu toate că aceste standarde sunt cu mult sub așteptările mele legate de Europa civilizată și anul în care suntem. Am mai umblat și eu încoace-încolo, dar nu am văzut nicăieri așa ceva și cred că motivul este simplu și instituțional: nu ar trebui să li se permită acstor vânzători să trăiască în stradă și să-și vândă pepenii pe marginea drumului. Spațiile special amenajate în piețe ar trebui să fie singurele locuri admise, după opinia mea. Eu mă adresez primăriei: cum dracu de este posibil să le permită acestor oameni să trăiască în acest mod? Știu că primarul a spus că este ultimul an când se mai întâmplă asta, dar de ce tot amână? Care este explicația logică din cauza căreia zeci de copii stau toată vara în condiții mizerabile, sub cerul liber, fără toalete, cu hainele spălate rareori în ligheane de plastic cu apă cărată cu sticlele de te miri unde? Nu pot să nu constat ce bine are grijă țara asta de viitorul ei, când permite prin instituțiile sale apariția unor asemenea situații, care se repetă an de an!










2 comentarii:

  1. Bine ca in supermarketuri sunt pepeni din grecia....in loc sa-i achizitioneze de la tarani. Aici probabil ar fi o discutie legata de pret dar asta-i alta poveste.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, discuția poate avea cel puțin două părți distincte: a) prețul oferit de marile lanțuri comerciale sunt mulțumitoare și b) sunt dispuși pepenarii să plătească impozite pentru banii încasați?

      Ștergere