marți, 18 iunie 2013

Vlaicu

                      Aurel este numele unui mare inginer român , care este un adevărat deschizător de drumuri în aviaţie . Ieri , 17 iunie 2013 s-au împlinit fix 103 ani de la un eveniment important : avionul gândit de Aurel Vlaicu şi construit (fără nicio modificare) sub supravegherea sa la Arsenalul Armatei din Bucureşti execută primul zbor din România în zona Cotrocenilor . Acum pare amuzant , dar progresul se face cu paşi mici : a fost atinsă înălţimea de patru metri şi distanţa totală a zborului nu a depăşit cincizeci de metri . Ei , şi ce victorie ! Prima dată , pe la noi , un obiect mai greu decât aerul reuşeşte să se ridice de la sol prin forţe proprii şi să se mai şi deplaseze !
                      Cred că era mai nimerit să scriu despre acest subiect ieri . .... eu abia duminică seara am aflat despre evenimentul memorabil de acum mai bine de un secol . Ştiu , sunt şi bancuri cu acest ,, eu de abia acum am aflat ! '' . Merit să ridicaţi critic din sprâncene la adresa mea , sunt şi eu un biet om , cu bune şi cu rele . Să vă spun cum stau lucrurile : eu îmi scriu articolele cum şi când apuc , în funcţie de cum îmi vin ideile şi/sau am timp . Ele sunt deja pregătite dimineaţa , când nu îmi mai rămâne decât , în timp ce îmi beau cafeaua , să le afişez pe blog . Acestea fiind spuse , să revenim la  avioane şi zboruri .
                       Născut în 1882 la Binţinţi , lângă Orăştie , în judeţul Hunedoara , Aurel Vlaicu este un adevărat pionier al aviaţiei mondiale . Termină liceul în Sibiu în 1902 şi pleacă la studii inginereşti la Universitatea din Budapesta , apoi la Ludwig-Maximilians-Universitat din Munchen , Germania . Obţine diploma de inginer în 1907 şi lucrează pentru Opel un an . Fiind apreciat pentru ideile şi planurile sale , primeşte propunerea de a proiecta şi executa aeroplane şi avioane sub tutela armatei germane , sub ale cărei însemne trebuia , fireşte , să rămână eventualele sale reuşite .

 

                        Mare patriot , tânărul inginer refuză şi se întoarce în România unde în 1908 construieşte primul său planor cu care  efectuează primul zbor sora sa mai mică . În 1909 , după mai multe zboruri reuşite cu planorul şi idei verificate deja , se mută la Bucureşti unde construieşte primul său avion , Vlaicu I , sub culorile armatei române . Primul zbor are loc , după cum am scris mai sus , pe 17.06.1910 . În anul următor construieşte Vlaicu II cu care câştigă mai multe premii internaţionale .
                        Marele vizionar şi deschizător de drumuri în aviaţia mondială se stinge  în anul 1913 , pe 13 septembrie . Cam mulţi de 13 , nu vi se pare ?  Decesul survine după încercarea sa de a traversa Carpaţii . Vlaicu doreşte să zboare de la Bucureşti la Ploieşti şi apoi la Orăştie , însă planurile nu i s-au împlinit . După escala de la Ploieşti , îşi ia zborul şi se prăbuşeşte lângă Câmpina, la Băneşti, după toate probabilităţile , în urma unui atac de cord .
                        Mândria de a fi român înseamnă AUREL VLAICU .
                        ŞI NU NUMAI !


                      Bibliografie : Wikipedia.org ;
                      Sursă foto : Descopera.ro


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu