Educaţiei din Romania este o mare provocare la care trebuie , de voie , de nevoie , să răspundem cu toţii . Această ţară are nevoie de un plan serios , pe termen mediu şi lung , pentru a aşeza educaţia acolo unde îi este locul în societatea secolului XXI . Traversăm o perioadă ruşinoasă , în care numărul analfabeţilor a crescut îngrijorător şi abandonul şcolar este un fenomen frecvent întâlnit . Scara de valori a dispărut , iar tinerii de azi şi cei ce vor veni au probleme reale de orientare socială şi profesională .
Am citit recent despre faptul că Holcim România , o companie importantă pe piaţa materialelor de construcţii de pe plaiurile noastre , a lansat primul manual digital din România . Sună interesant , aşa-i ? Ei bine , faptul că primul pas a fost deja făcut trebuie intens mediatizat şi desigur că dezbaterile asupra lecţiilor digitale capătă un sens . Oare suntem pregătiţi cu adevărat pentru acest nivel ?
Hai să disecăm problema : sunt învăţătorii noştri pregătiţi aşa cum se cuvine pentru a le preda elevilor cu ajutorul acestei tehnologii ? Oare implementarea acestor metode moderne de educaţie este soluţia de care avem nevoie ? Avem certitudinea că absolut toţi copiii au acces la infrastructura necesară unui asemenea proces educaţional ? Dacă doar un copil rămâne , din diverse motive , pe dinafară , putem vorbi despre o reuşită ? Habar n-am cum ar fi mai bine , dar consider că implementarea lecţiilor digitale să se facă treptat , în prima fază doar peste programa şcolară , spre exemplu , pentru început , în săptămâna de şcoală altfel . Cred că saltul este prea mare , prea mulţi copii din mediul rural au mari probleme în a ajunge la şcolile unde învaţă , despre condiţiile precare în care se desfăşoară orele auzim în fiecare toamnă , când la începutul de an şcolar presa semnalează numărul mare de unităţi de învăţământ care nu sunt autorizate pentru funcţionare . Vin şi întreb : dacă nu au autorizaţie , de ce funcţionează ?
O.K. Personal consider că politica paşilor mărunţi este mai potrivită în abordarea unei probleme cu adevărat importante . Educaţia are nevoie de dascăli mai bine plătiţi , motivaţi să creeze direcţia pe care să meargă copiii noştri , nu preocupaţi de traiul de pe o zi pe alta . De asemenea , atragerea de noi profesioniţti în domeniul educaţiei are mari lacune . Oferta nu este absolut deloc atractivă prin prisma nivelului de salarizare actual . Putem pune în discuţie inclusiv un program serios de instruire a celor care vor merge în faţa clasei să prezinte noile modele educaţionale . Tehnologia digitală are capcanele ei şi dacă pentru învăţători va fi mai uşor să răspundă întrebărilor copiilor , la clasele mai mari va fi cu adevărat o provocare pentru profesori să fie ei cei care le transmit cunoştinţe elevilor (nu mă refer aici decât la metoda aleasă pentru predare) .
În contextul a tot ceea ce am scris mai sus , lansarea manualului digital ,, Lecţia Verde -Creează-ţi mediul '' este cu adevărat un pas spre viitor . A-i învăţa pe cei mai mici sau mai mari că resusele naturale sunt limitate , că este o mare obligaţie a noastră a tuturor să avem grijă de mediu , că planeta nu este doar a noastră , ci ea trebuie să rămână şi generaţiilor următoare este cu adevărat o lecţie de protejare a naturii .
Primul pas a fost făcut . Felicitări celor care deschid acest model educaţional . Urmează să vedem care este răspunsul nostru , al tuturor ! În spiritul dezbaterii viitorului educaţiei , voi cum vedeţi lucrurile ? Care sunt opiniile voastre ? Suntem sau nu gata pentru a pune în ghiozdanele viitorilor elevi dispozitive electronice în locul manualelor ?
Primul pas a fost făcut. Este foarte important ca următorii să fie în aceeaşi direcţie. O abordare haotică nu va face din manualele digitale decât o nouă "reformă" eşuată.
RăspundețiȘtergereSincer , am mari emoţii că vom vedea progrese adevărate pentru binele educaţiei româneşti , pentru generaţiile următoare .
ȘtergereFelicitari ca te-ai implicat in campanie, Gigi! Mult succes!
RăspundețiȘtergereStefan Alexandrescu
Mulţumesc !
Ștergere