miercuri, 20 noiembrie 2013

Motorina

                             Noastră cea de toate zilele creează vii dispute printre conducătorii auto, amatori sau profesionişti. Mai degrabă calitatea acesteia. După cum este firesc, în funcţie de pricepere, experienţă şi de ce nu, aşteptările create de preţul bine crescut al combustibililor auto, părerile sunt împărţite.
                             De aproape trei ani eu alimentez exclusiv Evo Diesel de la Mol. Rezultatul: mulţumit deplin! Mai mult decât atât, cu excepţia situaţiilor în care deplasarea se face cu un consum mai mare decât capacitatea maximă a rezervorului (68l), alimentez din aceeaşi benzinărie. Puteţi să-i spuneţi cum doriţi, dar asta este realitatea. Sâmbătă am oprit pentru a alimenta la o nouă benzinărie din apropierea autostrăzii Transilvania şi , printr-un concurs de împrejurări, am ,,pus'' motorină Tempo Plus şi concluzia este că motorul nu a mai fost aşa de energic precum îl ştiam. Nu conduc cu viteză excesivă şi nici întro manieră sportivă/agitată, dar cu siguranţă vioiuciunea cu care eram obişnuit lipsea cu desăvârşire. Culmea este că a crescut uşor consumul pentru un drum pe aceeaşi distanţă şi în condiţi asemănătoare: de la 5,7-5,8 la 6,2l/100km. No, numa'ncet! Nu săriţi, nu e mult şi tot ceea ce doresc este să vă prezint o situaţie.
                             Calitatea motorinei este direct legată de proprietăţile acesteia. În Uniunea Europeană (din care, îmi permit să vă amintesc, România face parte) reglementarea conţinutului şi proprietăţilor combustibililor diesel se face prin directiva europeană EN590/2004. Am studiat problema, aşa de curiozitate şi am constatat că, pe site-ul Mol(și nu numai), la calitatea carburanţilor, sunt efectiv copiaţi parametrii generali din această directivă. Desigur că, probabil că la fiecare benzinărie există un buletin de calitate(sau certificat?) în care sunt trecuţi parametrii măsuraţi, dar no..... . Încă două observaţii:
 a)producătorii motorinei comercializate în staţiile Mol din România sunt:
                                         1. ROMPETROL RAFINARE SA, DJ 226, km 23 Constanta
                                     2. Petrom SA - Membru OMV Group, Com. Brazi, Jud. Prahova
                                     3. Petrotel Lukoil SA, Ploiesti jud. Prahova
                                     4. MOL RT Budapesta – import
                                     5. S.C. Oscar Downstream - Bucuresti;

b) aditivarea sortimentului Evo se face de către Mol, aşa că în funcţie de priceperea şi seriozitatea personalului din fiecare staţie, motorina poate fi mai mult sau mai puţin aditivată, după cum ai baftă. Informaţiile sunt la zi, actualizate ultima dată în 01.11.2008 (sursă). Evident că acum urmează o întrebare: voi de unde alimentaţi?














   





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu