luni, 17 martie 2014

Calvarul

                     Prin care trebuie să treci dacă dorești să-ți rezolvi problemele de sănătate este un subiect despre care foarte multe persoane nu doresc să vorbească. Putem împărți piedicile din calea vindecării în două mari categorii: profesionalismul medicilor și modul în care suntem tratați, din punct de vedere uman, în asemenea situații. Posibil să sune cam aiurea chestia asta cu omenia, dar sper că după ce o să citiți cele scrise în continuare o să aveți puncte de vedere apropiate de al meu.
                     În momentul în care te adresezi unei clinici particulare pentru consultații medicale te aștepți să fii tratat altfel decât în spitalele românești, unde sictirul și greața, figurile prea pline de sine și disprețul fac parte din garderoba zilnică a marii majorități a angajaților. Ei bine, lucrurile nu stau chiar așa, în realitate. Am să vă descriu punctual experiențele din patru clinici clujene și modul în care am fost tratați, deși am plătit pentru serviciile care ne-au fost asigurate. Mama, persoană mai în vârstă, a spus spășită: lasă că e bine și așa! Atenție, nu aduc în discuție actul medical, ci respectul arătat nouă în calitate de oameni și clienți, până la urmă:
                     1. Asteco-centru medical integrat. Marți, 11 martie, am avut planificată o consultație la reumatologie, la ora 16.00. Am ajuns la 15.55 și o domnișoară bine școlită ne spune că mai avem în față o doamnă și apoi urmează mama. Evident că nu a făcut referire la timp, și nu întâmplător. Spațiul de așteptare extrem de mic, cu o canapea imensă și două scaune îngesuite unul în altul, nici urmă de cuier, căldură zdravănă, curățenie acceptabilă. Dacă stăteai îmbrăcat ca pe stradă, valurile Dunării te treceau în 5 minute, dacă îți scoteai o haină, erai nevoit să stai cu ea în brațe.... . La 16.25 am întrebat ce se întâmplă cu programarea mamei de la ora 16.00. Păi nu v-am spus de când ați venit că s-a decalat puțin? Păi mi-ați spus că mai este o doamnă înainte, nu că mai durează zeci de minute, insist eu. Ei, asta-i situația, nu se lasă domnișoara, cu tupeu, fără a înțelege că noi, pacienții îi plătim salariul și ar fi bine să fie mai politicoasă. Consultația a început la 16.37....
                     2. Promedis-policlinică. Miercuri, 12 martie, consultație la cardilologie la ora 14.00. Spațiul de așteptare destul de larg, cald și plăcut, curățenie impecabilă, doamna care ne-a întâmpinat foarte politicoasă,i-a făcut mamei electrocardiogramă, nu am apucat să caut cuierul (nu, nu am o fixație cu asta, dar este chiar neplăcut să stai cu hainele groase în brațe) deoarece cu 2 minute înainte de ora planificată a început consultația.
                    3. Fischer Clinics, funcționează într-un spațiu în policlinica Salvosan Ciobanca. Vineri, 14 martie, investigație medicală neurologică planificată la ora 17.00. La ora 16.05 am primit mesaj să mergem pe la 17.30, deoarece sunt ceva modificări și nu ar dori să așteptăm prea mult. Din exprimarea care spunea ,, pe la'' am intuit că va fi distracție mare. Am ajuns la 17.20. Spațiu de așteptare fix la intrare în policlinica Salvosan, mizerie îngrozitoare, ușa de la intrare se închide-deschide extrem de greu, scaune inconfortabile, nici urmă de cuier (:)), patru personae așteaptă și se citește pe chipul lor ce stare de spirit au. La 17.35 bat la ușă și întreb ce și cum. O domnișoară foarte tare pe poziții, care mă privește ca și cum eu nu pricep ce bine îmi face că acceptă banii mei pentru un serviciu medical, îmi explică despre pacienții care sunt înaintea mamei, despre cum i-a trimis mesaj pe telefon mamei, despre decalarea programărilor, .... . Îi spun că mie mi-a trimis mesajul de fapt și că ar fi fain dacă mi-ar spune cam peste cât timp urmează să vină rândul mamei la consultația planificată la ora 17.00. Foarte ofensată de lipsa mea de înțelegere pentru respectul pe care ni-l arată, îmi spune, cam acru, probabil pe la 18.30.... . Am făcut o plimbare prin centrul istoric și, ,,pe la'' 18.55 fix a început consultația.
                    4. Scandia Imagistică. Sâmbătă, 15 martie, ora 11, osteodensitometrie.  Clinică faină, clădire mare, aerisită, condiții moderne, spații de așteptare generoase, cuiere (:)), curățenie, domnișoară la recepție politicoasă, dar destul de distantă. Sosit la 10.52, completat ceva formulare, apoi așteptat pe scaunele confortabile până la 11.25 când o altă domnișoară (asistentă cel mai probabil) a poftit-o pe mama în camera unde are loc investigația, care a durat cel mult 10-12 minute. Hârtiile cu rezultatele examinării au ajuns întro altă încăpere, pe a cărei ușă scria cu litere mari  ,,Medici'' . După alte 25 de minute de așteptare, unul dintre medici își face curaj și ne aduce rezultatele. Nu mică mi-a fost mirarea când am văzut că tot ce a făcut timp de 25 de minute domnul medic a fost să scrie în limba română două fraze, pe care le-a tradus din engleza în care au fost ele scrise de către computerul cu ajutorul căruia s-a făcut investigația. Oricum erau fraze standard..... probabil că a durat mai mult să pună ștampila!
                    Precizez încă o data că nu am nimic de comentat despre actul medical, ci doar despre modul în care suntem tratați, cu deosebit respect, pentru faptul că ne-am propus să le băgăm niște bani în buzunare. Știu că sunt foarte multe persoane bolnave care nu de ales și înghit toate comportamentele jignitoare în speranța că domnul doctor o să le aline durerile..... ceea ce nu știu este unde dracu s-a pierdut omenia!
                  

2 comentarii:

  1. Intamplator am dat peste postarea dvs
    Am fost si eu la Policlinica Scandia din Clujl Aveam recomandare sa imi fac un CT Renal cu 300 kei; eram prea suparata sa ma mai uit la atitudinea celor de acolo,dar si pe mine m-au chemat dupa rezultat la vreo doua ore dupa investigatie.
    Nu mica mi-a fost mirarea, cand,dupa ce am dus medicului concluziile (vreo 7 randuri) mi s-a spus ca acele concluzii erau IRELEVANTE;cu alte cuvinte am fost iradiata ,pe banii mei ,fara nimic concret.Mu mai vreau sa aud de Policlinica asta in veci!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Tot luxul acela este plătit de noi, pacienții care avem nevoie (disperată uneori) de servicii medicale care lipsesc cu desăvârșire în sistemul național de sănătate. Aroganța și superioritatea cu care suntem tratați este plătită cu bani grei de noi... este bine știut că medicina este o afacere cu multe zerouri!

      Ștergere